Ny vd för Moderådet: "Jag tvekade inte"
Elin Frendberg, ny vd på Svenska Moderådet, tillträder den 1 september och ersätter Lotta Ahlvar som varit vd i 12 år.Hur fick du jobbet?– Jag blev helt enkelt headhuntad – uppringd av styrelsen och Mikael Sandström som erbjöd mig uppdraget. Jag tvekade inte utan tänkte bara wow, det är så roligt att få chansen så själva rekryteringen var en enkel process. Vi kom överens om att mina samlade erfarenheter och intressen gör att jag passar väldigt bra för jobbet.Varför föll valet på dig?– Jag är beteendevetare i botten och arbetar som omvärldsanalytiker hos United Minds, vilket gör att jag har förmågan att sätta in mode och trender i en större samhällskontext. Jag har ledarerfarenhet, kan affärsutveckling och synts en del i media vilket kanske lett till att styrelsen fått upp ögonen för mig. Sedan har jag också vänsterprasslat med modebranschen under hela min karriär och arbetat både som butikschef, stylistassistent och rådgivare Jag tycker väldigt mycket om mode. Vad har du för åsikter om modebranschen?– Modebranschen har egentligen allt man kan önska sig. Kreativitet, framgång, utmaningar, identitetsuttryck, estetik och mystik. Hela branschen går också i bräschen för mycket hållbarhetsaspekter och innovation samtidigt som det också finns stark tillväxt. Men behoven och konsumtionen har också förändrats väldigt mycket de senaste åren och det gäller att vi hänger med och finns i många kanaler med trendanalys och affärsstöd som passar morgondagens behov.Vad ska du göra först?– Jag ska sätta mig in i arbetet under sommaren och hösten och skapa mig en överblick över vad vi kan skapa värde. Jag är lyhörd på vad branschen vill ha och vilka behov som finns. Jag vill verka för svenskt mode i och utanför Sverige och hjälpa de svenska aktörerna att bli ännu mer framgångsrika! Pernilla Hansson