Mode i e-handeln
Enligt rapporten E-handeln i Norden för andra kvartalet från PostNord så utevcklas e-handeln mycket starkt och omsatte 33 miljarder under perioden. 9,6 miljarder handlas på sajter som kunderna bedömer som utländska och oftast handlar nordbor på sajter som hör hemma i Storbritannien. Nära häften av kunderna återkommer till en sajt de tidigare handlat från.Norrmännen är de mest frekventa e-handlarna medan e-handlarna i Finland inte är lika flitiga. I Sverige respektive Danmark e-handlade 70 procent av befolkningen. Många köp görs från utländska sajter inte minst för finska konsumenter.– Andelen nordiska e-handelskonsumenter som handlar från utländska sajter ökar något under kvartalet. Allt fler nationella e-handelsföretag satsar på att expandera sin verksamhet till övriga nordiska länder, samtidigt som utomnordiska aktörer expanderar till den nordiska marknaden. Det innebär att det blir lättare för konsumenterna att nå ett bredare utbud till lägre priser vilket driver e-handelns tillväxt ytterligare, säger Arne Andersson, e-handelsexpert på PostNord.Kunderna vill ha alternativ när det kommer till logistikaktör och sju av tio tycker att det är viktigt eller mycket viktigt att själva få välja hur varan ska levereras. Kläder/skor är en de handelskategorier som toppar listan. Viktigt för kunden är att det är tydligt vad totalpriset blir och att det finns mycket information om varorna. PostNords undersökningen bygger på vad 4 000 konsumenter i Sverige, Norge, Danmark och Finland uppskattar att de har e-handlat för. PH