23948sdkhjf

Antonia Ax:son Johnson: Handeln viktig samhällskraft

Med anledningen av Åhléns 50-årsjubileum i går, tisdag, stod Antonia Ax:son Johnson i fokus för inbjuden press. Hon lyfte fram handeln som en viktig kraft i samhället och betonade vikten av mångfald. 

Sedan Axel Johnson-koncernen förvärvade Åhléns 1988 har mycket hänt, påpekade Antonia Ax:son Johnson under paneldebatten där bland annat varuhuschefen Daniel Karlsson och Jonas Sandström, jubileumsansvarig, deltog. Köpet av varuhuskedjan, som var en del i ett större förvärv, var Antonia Ax:son Johnsons största sedan hon efterträtt sin far som styrelseordförande 1982 i det som sedemera blev Axel johnson AB.Tidigt i debatten lyfte hon frågan om mångfald och Åhléns som en viktig förebild. Hon passade också på att lägga in en brasklapp i valdebatten.


– När jag för ett år sedan gick ut och sade att år 2020 ska 20 procent


av alla våra chefer ha en internationell bakgrund och kvinnor och män


ska vara mellan 40 och 60 år, fnös man lite på Åhléns. För på Åhléns


var det ingen fråga. Titta bara på city [varuhuset]. Vi talar omkring


trettio språk här, kan jag tänka mig. Åhléns city har alltid egentligen


varit en spegel av hur kunderna ser ut och hur det svenska samhället


förändras och utvecklas. Och det går fantastiskt bra, kan man säga så


här i valtider. Det kan ju vara bra budskap. Det är otroligt roligt.


Varuhuschefen Daniel Karlsson fyllde i med statistik:


– Vi har 85 procent kvinnliga medarbetare på varuhuset. Och vi har 30 chefer, 85 procent kvinnliga och 15 procent manliga.


Antonia Ax:son Johnson var inte sen med att replikera: – Har vi problem? undrade hon retoriskt. – Vi har det motsatta problemet.Antonia Ax:son Johnson påpekade att handeln har stor påverkan på samhället.– Jag har ända sedan förvärvet sett framför mig att det finns ingen annan förändringskraft i samhället som är större än företag. När vi hade gjort förvärvet började jag räkna att vi hade ungefär en och en halv miljoner kundmöten varje dag. Och då måste man ju verkligen börja och fundera över hur ska de här mötena vara: vad är det för varor vi säljer, vad tar vi för ansvar, och hur påverkar vi människors vardag. Det har drivit mig ända sedan 1988. Och så mycket skepsis jag mötte då … Och nu är det tvärtom. Nu är det så många som har anammat det. När man klagar sådär så tycker jag, med mitt perspektiv, att otoligt mycket har hänt.Antonia Ax:son Johnson fick frågan om vilka andra varuhus som har imponerat på henne. Det ledde in henne på minnen från uppväxten i New York. – Alltså jag är en citykid, jag växte ju upp i New York – jag är ju 40-talist, det är ju uppenbart. På helgerna klädde jag mig i kappa, vita handskar, sammetsdammasker – för det hade vi alltså på 40 -talet i New York. Så åkte man ner Down Town, uppklädd, för då skulle man gå på varuhus. Och då åkte man till Saks Fifth Avenue, till Bergdorf Goodman. Det här var destinationer där man kom in genom dörrarna och kände att det var magiskt. Det var som att gå in i en annan värld. Särskilt som barn. Jag slet i min mamma och sade att vi skulle gå till leksaksavdelningen. Det var spännande, lyxigt, det var hela tiden olika upplevelser. Hon upplever än i dag att shoppingen i New York är spännande och har ögonen öppna för nya trender. – Jag går till Bloomingdales eller till Barneys. Och jag är alltid ute och nosar och letar idéer och fundrar på vad vi göra i Stockholm, vilka bra idéer som man kan ta med sig.Kajsa ÅströmFoto: Kajsa ÅströmLäs en längre intervju av Antonia Ax:son Johnson i nästa nummer av Habit

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078