Bra kvartal för Kappahl
Nettoomsättningen för det brutna räkenskapsårets andra kvartal, december till februari, uppgick till 1 189 miljoner kronor(1 116) vilket var en försäljningsökning om 6,5 procent. Rörelseresultatet förbättrades uppgick till 47 miljoner kronor (31). Bruttomarginalen blev 58,9 procent. Resultatet efter skatt blev 34 miljoner kronor. I jämförbara butiker ökade försäljningen med 1,9 procent. I rapporten skriver modekedjan att arbetet med att förtydliga kollektionerna och lyckade pris- och kampanjstrategier bidragit till det positiva resultatet. ”Utmaningarna kring den svaga kronan kvarstår och leder till fortsatta insatser för att upprätthålla bruttomarginalerna under kommande kvartal”, skriver vd Danny Feltmann i en kommentar.
Nu står fortsatta investeringar för dörren som arbetet med att bygga om butikerna, satsa på fler butiker för bland annat konceptet Newbie samt att integrera e-handel i de fysiska butikerna. Modekedjan introducerar även en ny sortimentsstrategi, Scandinavian Feminine.
Vid utgången av andra kvartalet uppgick antalet butiker till 357 jämfört med 370 vid slutet av samma period i fjol. Under perioden stängde 11 butiker och kedjan har nu 176 i Sverige, 98 i Norge, 58 i Finland och 25 i Polen.
För halvåret september till februari uppgick nettoomsättningen till 2 450 miljoner kronor ( 2 281) och rörelseresultatet blev 190 miljoner kronor (148) för perioden 7,4 procent med en bruttomarginal om 62,2 procent. Resultatet efter skatt landade på 141 miljoner kronor för perioden.