I tider med dystra rapporter om sjunkande försäljning offline, digitaliseringens underliggande hot om butiksdöd och dystopiska förutsägelser om att robotarna är framtiden, finns det trots allt gott om ljusglimtar, i alla fall i den svenska modebranschen. En hel del av dem finner du i detta nummer.
Till exempel Aim’n från Halmstad och I Can I Will från Stockholm – två sportvarumärken vars hävstång för tillväxt är sociala medier, där de föddes för några år sedan. Grundarna Tekla Acs och Gustaf Ollas, skolade i butik respektive i detaljhandelsföretaget Clas Ohlson, är exempel på entreprenörer som har format sin egen väg framåt – självständigt, framgångsrikt och raskt. De lever sitt varumärke, engagerar sina fans och är dem trogna. Utan sin tribe, som ständigt växer, vore de intet.
Man skulle kunna säga att företagen lever lite vid sidan av branschen, agerar inte enligt den gängse mallen. Acs och Ollas vet knappt vad branschmässor är, i stället knackar återförsäljarna på deras dörr. Faktum är att de själva är förvånade över att affärerna har gått så bra.
Sedan har vi visionärerna; de alldeles färska, nyexaminerade designerna som utmanar och formulerar idéer i en ny kontext. Några av dem är Josephine Johnzon, Johan Balaz, Sofie Antonsson och Florian Meier. Dessutom finns ett gäng svenska herrmodehopp som gör väsen av sig internationellt.
Förutom många goda exempel på varumärken som man bör ha ett öga på, ägnar vi ett antal sidor åt barnmodebranschen. I ett tufft klimat kämpar många mindre independentvarumärken på en marknad som i mångt och mycket är kedjornas. Habit borrar djupare i ämnet.