Ökning i skohandeln - tapp i klädhandeln
Klädhandeln uppvisade en negativ försäljningstillväxt på -2,3 procent i december mätt i löpande priser. I fasta kalenderkorrigerade priser blev ökningen modesta 0,1 procent.
För skohandeln ökade försäljningen med 4,8 procent i december mätt i löpande priser. Motsvarande siffra för fasta och kalenderkorrigerade priser visar en ökning om 6,6 procent i december.
I sport- och fritidshandeln låg försäljningsökningen på 0,9 procent i december mätt i löpande priser. Motsvarande siffra för fasta och kalenderkorrigerade priser blev 5,1 procent.
”Rekordförsäljning under Black Friday ligger sannolikt bakom att flera delbranscher i sällanköpsvaruhandeln uppvisade en svag utveckling under julmånaden. Ur försäljningssynpunkt kan det därför vara motiverat att analysera november och december tillsammans. Sällanköpsvaruhandelns försäljning i löpande priser landade då på 3,4 procent, vilket får anses vara en godkänd ökningstakt”, skriver HUI Research analytiker Anders Svensson i rapporten.
Sällanköpsvaruhandeln ökade med 1,9 procent under december vilket var betydligt svagare än prognosen om 3,5 procents ökning.
Dock blev det rekord i december igen för den totala detaljhandeln och den preliminära siffran landade på drygt 77,9 miljarder kronor, eller en omsättningstillväxt om 2,3 procent. Men delbranscherna i sällanköpsvaruhandeln, däribland klädhandeln, drog ned det preliminära resultatet för december som utvecklades svagare än HUI researchs prognos om en ökning om 3,0 procent.
Detaljhandelns preliminära helårstillväxt landade på 2,4 procent, vilket motsvarar en försäljning om 769 miljarder kronor.
I rapporten skriver HUI research och Statistiska centralbyrån att konsumtionsutvecklingen för 2018 ser ljus ut med positiva tecken som optimistiska hushåll, framtidstro inom företagen och höjda barnbidrag. Tillväxtprognosen för detaljhandeln avseende helåret 2018 är satt till 2,5 procent mätt i löpande priser.