Perfektionshets under lupp
Modedesignern Ida Klamborn har i samarbete med Icona Pop tagit fram en t-shirt under projektet MissLyckad där överskottet från försäljningen skänks till organisationen Friends.
Bakom projektet och designsamarbetet ligger en undersökning, framtagen av Länsförsäkringar, om perfektionshets och ideal i sociala medier som får många unga kvinnor att känna sig missnöjda och otillräckliga.
Förutom designsamarbetet har Länsförsäkringar även tagit fram en webbserie med fem avsnitt och tillhörande skolmaterial som ska utbilda och stärka ungas självkänsla kopplat till sociala medier. Kreatörerna delar också med sig av stylingtips om hur plagget kan bäras.
– Alla ser olika ut och det är något jag älskar så mycket. Istället för att personen som bär plagget ska anpassa sig efter plagget, så ska plagget anpassa sig efter bäraren, säger Ida Klamborn i en kommentar.
Initiativet har en särskild plattform där mer information och filmer finns och där även t-shirten säljs.