23948sdkhjf

Så sålde H&M

Hennes & Mauritz redovisar ett rörelseresultat på 4,8 miljarder kronor för det fjärde kvartalet i det brutna räkenskapsåret 2016/2017.

Analytikerna hade väntat sig ett rörelseresultat på i genomsnitt 4,686 miljoner kronor.

Koncernens försäljning under årets fjärde kvartal inklusive moms uppgick till 58,481 miljoner kronor (61 098), en minskning med 4 procent. I lokala valutor landade minskningen under kvartalet på 2 procent.

Bruttomarginalen sjönk till 55,4 procent, jämfört med förväntade 55,1 procent, för det fjärde kvartalet, september till november, i det brutna räkenskapsåret.

Utdelningen föreslås bli 9:75 kronor per aktie (9:75), att jämföra med förväntningarna som i snitt låg på 9:62 kronor. Medianvärdet enligt SME Direkts sammanställning var 9:75 kronor.

Prisnedsättningarna i relation till omsättningen ökade med 1,3 procentenheter i fjärde kvartalet jämfört med motsvarande kvartal året innan.

Analytikerna hade räknat med att reorna i relation till omsättningen skulle ha ökat med 2,5 procentenheter.

H&M planerar för 2018 att öppna cirka 390 nya butiker och att stänga cirka 170 butiker, vilket ger ett nettotillskott om cirka 220 butiker.

Det framgår av bokslutsrapporten.

Nya planerade H&M-butiksmarknader är Uruguay och Ukraina.

"Av de nya butikerna som öppnas under 2018 kommer de flesta att vara H&M-butiker, varav 45 kommer att ha H&M Home shop-in-shops och cirka 95 butiker kommer att utgöras av COS, & Other Stories, Monki, Weekday, ARKET och Afound", uppger H&M.

Under 2018 planeras öppnande av sju fristående H&M Home-butiker.

Den planerade stängningen av cirka 170 butiker uppges vara är en del av den intensifierade butiksoptimeringen som genomförs där även omförhandlingar, ombyggnader och anpassning av butiksytor ingår för att säkerställa rätt butiksportfölj på respektive marknad, heter det.

Under det nyss gångna räkenskapsåret öppnade H&M 479 butiker (497) medan 91 butiker stängdes (70), vilket gav ett nettotillskott om 388 (427) nya butiker.

Fortsatt utrullning av H&M:s onlinebutik planeras till fyra marknader under räkenskapsåret 2017/2018. Det avser Indien samt via franchise även Saudiarabien och Förenade Arabemiraten. Kuwait öppnade i december 2017 via franchise.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.089