H&M om e-handel och framtiden
H&M särredovisar och är för första gången transparenta kring utvecklingen inom e-handeln vilken utgör 12,5 procent av koncernen totala försäljning och 22 procent av rörelseresultat för räkenskapsåret 2016/2017 och uppgår till 29 miljarder kronor. Lönsamheten betecknas som god.
H&M-gruppens onlineförsäljning förväntas öka med minst 25 procent 2018.
E-handeln för H&M-gruppen ska öka med 20 procent per år och därmed nå 75 miljarder kronor år 2022.
New Business, där varumärken som Cos, Weekday, Cheap Monday, Monki, H&M Home, & Other Stories och Arket ingår, har en god tillväxt med en försäljning som uppgick till 17 miljarder kronor eller 7 procent av H&M-gruppens totala försäljning. Under 2018 väntas New Business försäljning öka med minst 25 procent.
H&M skriver i pressmeddelandet att en allt större andel av bolagets investeringar och satsningar är digitala och uppgick till 45 procent av H&M-gruppens sammantagna investeringar under det senaste räkenskapsåret.
Vidare skriver koncernen att detaljhandelsmarknaden bedöms som fortsatt utmanande och utvecklingen i jämförbara butiker förväntas bli fortsatt negativ under innevarande år men ser ljusare ut i och med det satsningar som koncernen gör.
De fysiska butikerna väntas ha en jämförbar positiv försäljningsutveckling från 2019.
Försäljning i nyöppnade butiker förväntas ge ett tillskott om cirka 4 procent till H&M-gruppens försäljning under 2018. De nyöppnade butikerna har en genomsnittlig återbetalningstid på 17 månader.
Det framgår också att koncernen är i utvecklingsfas av två separata och helt nya affärsmodeller.
Satsningar görs också inom New Business som ska ha en tillväxt om 25 procent per år och därmed nå över 50 miljarder kronor 2022.