23948sdkhjf

Kissie-domen: ”Viktigt med praxis på området”

Konsumentombudsmannen överklagar dom om Kissies blogginlägg.

Konsumentombudsmannen vill se över möjligheten att få även ett tredje blogginlägg prövat av Patent- och marknadsöverdomstolen och överklagar därmed domen mot bloggaren och influencern Kissie, Alexandra Nilsson, och Alexandra Media Sweden.

I ett pressmeddelande beskriver Konsumentombudsmannen den tidigare domen, när två av tre anmälda inlägg dömdes, som en delseger. Nu vill konsumentombudsmannen få reklammarkeringen på det tredje och friade inlägget, som var märkt ”sponsored post”, prövat.

Anledningen till överklagan är att Konsumentombudsmannen inte tycker att det framgår tillräckligt tydligt i inlägget att det handlar om köpt reklam för en tjänst. Som det är formulerat nu ser det ut att vara en personlig recension menar Konsumentombudsmannen och åberopar förbudet mot att agera som konsument när man inte är det.

–Som följare måste man kunna veta om det influencern skriver är något personligt, självupplevt, eller om det är ett reklaminlägg som hon eller han får betalt för. Det handlar om trovärdighet och tydlighet, säger Gunnar Wikström, processråd vid Konsumentombudsmannen.

Därtill vill Konsumentombudsmannen även att mediebolaget Tourn, som friades helt från ansvar, ska få sitt ansvar prövat.

Konsumentombudsmannen behöver nu få prövningstillstånd av Patent- och marknadsdomstolen.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.074