23948sdkhjf

Han plockar in ny digital kompetens

Stutterheim stärker upp digitalt med en online sales manager som rekryterats från Rodebjer.

Stutterheim har rekryterat Anna Kruus till posten som  online sales manager. Hon kommer närmast från Rodebjer och får ett brett ansvarsområde hos modeföretaget: En roll som vd Peter Bergkrantz i det närmaste jämför med att ha ett analogt butikschefsjobb.

Enligt Peter Bergkrantz behövs tjänsten då  omsättningen växer inte minst digitalt  och att organisationen måste anpassas till det.

Han tillstår dock att utgångsläget redan från början är annorlunda för Stutterheim än för många andra modeföretag då produkten har en tydlig nisch, organisationen är liten och snabbrörlig och butikerna i dagsläget två.

- För oss är e-handel naturlig och Stutterheim har länge haft en bra försäljning digitalt men som många andra växer vi inom kanalen och behöver därför lägga krut i kanonerna. Det här är en ny roll som vi nu adderar. Vi är också ett globalt varumärke och då är försäljningskanalen viktig för oss, säger Peter Bergkrantz till Habit.

Anledningen till att tillväxten digitalt, men även i fysiska butiker, varit god under de senaste åren handlar enligt Peter Bergkrantz både om produkten, men också om de kunskaper och känslan för pr- och sociala medier som finns i bolaget.

- Jag har arbetat länge inom modebranschen och upplevde direkt att det var annorlunda när jag kom hit. Mer snabbrörligt och med en stor förståelse för vad kunderna vill ha och även en god känsla för vilka vi ska samarbeta med och i vilka butiker vi ska finnas. Grundaren Alexander Stutterheim, som är otroligt viktig
för produkten och varumärket, kommer ju från reklambyråsidan och att arbeta med pr och kommunikation faller sig naturligt.

Stutterheim har även  två fysiska butiker; en i Stockholm och en i New York och Peter Bergkrantz utesluter inte ytterligare satsningar på butiker.

- Även om vi har fantastiska kunder och finns i fina, tongivande butiker över hela världen som Barneys så är våra egna fysiska butiker väldigt bra skyltfönster och viktiga inte minst för varumärkeskännedom och marknadsföring. Även om vi lägger stort fokus på digital försäljning som ökar och står för mer än en tredjedel av omsättningen så behövs butikerna särskilt i samtalet med kunden.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078