Trio bakom nytt skidklädesvarumärke
Lena Claesson, Magnus Liljeblad och Jonas Olsson lanserar activewearmärket Huski Wear med initialt fokus på plagg till den aktiva skidåkaren.
Nyckelprodukter är skidkläder, allt från underställ till ytterplagg, men under nästa år breddas produktportföljen med fler skidplagg, träningskläder samt parkas och kläder för ”afterski”.
Det nystartade varumärket slopar mellanhänder och har hundraprocentigt digitalt fokus med egen försäljning direkt till slutkonsumenten.
Plaggenär framtagna i nära samarbete med Sport Innovation, som också är delägare och även står för produktionen och utgör den asiatiska delen av teamet.
”Det är vårt nära samarbete med dem som gör oss så lättrörliga och snabba. Vi kommer att kunna släppa flera kollektioner under en säsong och ständigt vara lyhörda inför kundernas önskemål”, uppger Huski Wear i ett pressmeddelande.
– Vem som helst kan få en bra idé. Vår idé var att ta fram activewear med hög funktionell kvalitet som både håller för tuffa förhållanden och samtidigt är sköna att ha på sig på väg till och från destinationen, sommar som vinter. Utmaningen alla sedan står inför är att förverkliga sin idé, men där har Huski Wear haft ett grymt flow. Vi har lyckats skapa ett sammanhållet koncept på förvånansvärt kort tid, säger Magnus Liljeblad, vd, i kommentar.
Projektet har varit igång ett tag och varumärket har funnits på marknaden en tid men i slutet av förra veckan lanserades en ny webbutik och därtill väntar kampanjer bland annat i form av influencersamarbeten och samarbeten med bland andra OS-guldmedaljören och alpina skidåkaren André Myhrer, Anton Axellie, Jörgen Nordlund och 10K Alpine.
Enligt Magnus Liljeblad har starten i sociala kanaler varit bra.
Klädmärket har även en koppling till det svenska varumärket Huski Chocolate, vars varma choklad säljs på skidorter i Sverige och Norge och även på europeiska och amerikanska skiddestinationer. Företaget bakom chokladen hade börjat göra lite merchkläder och insett att det fanns ett värde i det. Något som den nya trion nu tar vidare.
Huski Wears grundtrio har ett längre förflutet i mode- och sportbranschen.Lena Claesson har ett förflutet som design och product director på Peak Performance och har ett längre förflutet från arbete för en rad internationella företag inom möbler och mode.
Magnus Liljeblad har över 20 års branscherfarenhet från strategiska roller inom skid-, sport- och textilindustrin och har ett förflutet på Peak Performance och var även tidigare vd för Sportmanship AB, distributörer till bland annat Völkl och Marker Alpine EQ i Sverige. Han kommer närmast från vd-posten hos Henri Lloyd.
Jonas Olsson står för kreativitet och produktutveckling av Huski Wear och har även han ett längre förflutet inom sport- och modebranschen. Även han har ett förflutet hos Peak Performance och kommer närmast från Henri Lloyd.