Så mycket ökade e-handeln i augusti
Tillväxten i e-handeln landade på 25 procent i augusti och 77 procent av svenskarna e-handlade under månaden, enligt E-barometern från Postnord.
Därmed konstaterar Postnord att konsumtionen är stillsammare och att försäljningen i e-handel har återgått till nivåer som närmar sig tiden innan pandemin efter goda tillväxtmånaderna april till juni.
Flest konsumenter handlade skönhet och hälsa, 41 procent av de tillfrågade kunderna, följt av kläder och skor.
I augustis mätning angav 36 procent av konsumenterna att de e-handlat mode.
Under samma månad ifjol angav 36 procent att de handlat mode. Snittbeloppet i e-modehandeln ligger på 1 226 kronor.
Andelen av konsumenterna som e-handlat fyra eller fler varor, under de senaste 30 dagarna, har också gått tillbaka.
Andelen av svenskarna som e-handlade i augusti låg kvar på 77 procent vilket är på samma nivå som i juli och ökningen i spenderat belopp, per person, var mindre än under tidigare coronamånader.
- Vi ser att konsumenternas oro för viruset har avtagit, vilket lett till att man gjort en något mindre andel av sina köp på nätet jämfört med tidigare månader under våren och sommaren, säger Carl-Fredrik Teder, detaljhandelsanalytiker på Postnord i en kommentar.
Dock höjde PostNord helårsprognosen till 33 procents tillväxt för e-handeln i slutet av september..