23948sdkhjf

Göteborgs Syfabrik lanserar eget varumärke

De första plaggen landade i butik förra veckan.

Göteborgs Syfabrik som syr provkollektioner och mindre serier till svenska varumärken utvidgar verksamheten med det egna märket Staytion.

- Eftersom vi märker av en ökad efterfrågan på svensktillverkade plagg, väljer vi att renodla Göteborgs Syfabrik till att enbart fokusera på sömnad åt andra och adderar varumärket Staytion till verksamheten. I Staytion fokuserar vi ytterplagg för kvinnor och män i exklusiva secondhand-material och helt nya tyger som blivit över från andra varumärkens produktioner, säger Pia Ekman, vd och och som  tillsammans med Maria Stahre Krupa grundade Göteborgs Syfabrik 2016.

Plaggen lanserades i egen webbutik och hos Haga Trätoffelfabrik i Göteborg i slutet på förra veckan.

- Ända sedan vi startade Göteborgs Syfabrik har vi sytt kappor av återbruksmaterial, och det kändes naturligt att vidareutveckla detta i Staytion Plaggen är klassiska kappor och jackor som håller hög standard avseende material och sömnad. Tanken är att plaggen ska hålla över tid och vara en bra investering för kunden, säger Maria Stahre Krupa, creative director.

I samband med expansion och lansering av eget varumärke har företaget anställt två medarbetare på deltid. Därtill flyttar Göteborgs Syfabrik till nya lokaler i Hovås i Göteborg.

Pia Ekman har ett längre förflutet inom textilindustrin och med produktionsledning. Därtill har hon också gesällbrev i klänningssömnad och är utbildad direktris. Maria Stahre Krupa har en bakgrund som kreatör, skribent och projektledare med eget företag inom reklambranschen.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063