Yaytrade vill växa som digital outlet – Filippa K först ut
Filippa K är först ut bland modebolagen att ingå partnerskap med Yaytrade och har under tre dagar och under en så kallad sample sale sålt ut 80 procent av lagret där hela distributionen och försäljningen sköttes av secondhand-plattformen.
I ett pressmeddelande skriver Yaytrade ”genom att agera som en förlängd arm åt premiumfashion-bolag med fokus att sälja ut provkollektioner och utgående lager vill Yaytrade göra detta smidigt, hållbart och lönsamt – både för företagen och kunderna”.
”För oss var detta ett perfekt sätt att trots rådande pandemi ändå kunna genomföra en sample sale. Eftersom Yaytrade erbjöd en helhetslösning kring detta kunde vi istället ägna vår tid till ordinarie processer. Vi är mycket nöjda över samarbetet och utfallet” säger Jenny Broström, Retail Manager på Filippa K.
Yaytrades ambitionen är att fortsätta att växa i nära samarbete med varumärkena.
”Som varumärke ligger fokus på aktuell säsong och kollektion. Vi ser att det här konceptet har ett stort värde då de kan behålla sin kärnverksamhet och samtidigt ge samples och overstock nytt liv och sammanhang. Med vår medlemsbas och nätverk av influencers kan varumärken nå ut till en ny och bredare kundkrets tillskillnad från fysiska sample sales där man ofta begränsas av det geografiska upptagningsområdet. Med hjälp av oss nådde Filippa K direkt ut till en global köparskara vilket också speglar sig i vår sell-through rate, säger David Knape, vd, Yaytrade i en kommentar.