23948sdkhjf

Så mycket rasade försäljningen i modehandeln i september

För sjunde månaden i rad tappar modebutikerna i försäljning, enligt Stilindex.

Som väntat fortsätter modehandeln att tappa i försäljning och den totala försäljningen av kläder i fysiska butiker, med butikernas e-handel inräknad, mätt på jämförbara enheter och i löpande priser, minskade med 11,0 procent i september jämfört med samma månad förra året, enligt Stilindex från Svensk Handel Stil.

Motsvarande siffra för skohandeln visar ett tapp om 22,6 procent under månaden.

Modehandeln tappar därmed försäljning för sjunde månaden i rad och hittills i år har klädhandeln backat med drygt 17,1 procent och skohandeln med 31,0 procent.

Försäljningen via nätet väger upp för en del av försäljningsbortfallet, tittar vi enbart på de fysiska butikerna är tappen än mer omfattande. Nästan fyra av tio medarbetare inom kläd- och skohandeln har kortidspermitterats och det är många jobb, inte minst för landets ungdomar, som är hotade, säger Karin Johansson, vd för Svensk Handel, i en kommentar.

Att tappen är mest omfattande i den fysiska klädhandeln håller Svensk Handel Stils branschorförande Mikael Sandström med om och konstaterar att det "numera handlar det inte om vilken modebutik som ökar mest, utan om att minska minst". 

- Om vi analyserar den fysiska handeln är nedgången ännu mer skrämmande –23 procent för klädhandeln och –33 procent  för skohandeln från årets början. Och september visade återigen stora minussiffror. Den fysiska klädhandeln minskade med 15 procent för kläder och hela 24 procent för skohandeln. Det är fortfarande de stora städerna och köpcentra som är värst drabbade. Små städerna klarar sig något mindre dåligt. Två anledningar är att de inte har så många hemarbetande tjänstemän som lyser med sin frånvaro som i de stora städerna, och ett engemang från ortsbefolkningen att bevara sina lokala butiker, säger Mikael Sandström.

Han menar att septembers tapp i modehandeln dock inte är förvånanade.

– Dessvärre är månadens försäljningstapp inte unikt. Kläd- och skohandeln har inte ökat sin septemberförsäljning sedan 2015. Förra årets september visade en nedgång på 2,9 procent för kläder och 6,9 procent för skor och än värre för den fysiska klädhandeln: - 6 procent och -10 procent för skohandeln.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.379