23948sdkhjf

Ny butik för Betón

Öppnar tre gånger så stor butik på samma gata som den tidigare butiken.

Efter drygt tre år i lokalen på Nytorgsgatan 23B på Södermalm i Stockholm öppnade Petra Gardefjord ny butik för Betón, som säljer kläder, inredning och produkter för barn, på Nytorgatan 36 i början av oktober.

I lokalen huserade tidigare Swedish Hasbeens och bland grannarna finns Acne Studios och Mini Rodini.

Anledningen till flytt är att Betón växt ur lokalerna. Detta inte minst på grund av den tidigare ytan även hyste lagret för butikens växande e-handel och att barnmodemärket Façade, som hon grundade med Ulrika Nihlén i fjol, behövde utrymme. Den utökade butiksytan möjliggör för kunderna att komma och känna och titta på plaggen som annars säljs via egen webbutik.

Mitt under pandemivåren uppenbarades en ny lämplig lokal som därtill enligt Petra Gardefjord var "prutbar" och som gjorde att hon vågade satsa trots minst sagt instabila tider.

– Jag har letat ny lokal länge. När Façade sedan startades 2019 så hade vi verkligen börjat växa ur den gamla, lilla butiken. Även om vi då hade ett externt lager för kläderna, så blev en flytt den smidigaste lösningen. Vi har ju även haft vårt webblager där på den lilla ytan om 38 kvadratmeter, säger Petra Gardefjord till Habit.

– Lokalen är fantastisk med två stora fönster och fyra meter i takhöjd och tre gånger så stor som den tidigare. Jag har målat den i ljusa sandiga toner och inrett med många roliga små detaljer som vi skapat själva. Jag ville nå en luftigare känsla med inslag av konst och skulptur och med lekfulla former.


Kunderna kommer att känna igen sig i sortimentet även om hon menar att hennes största driv är att aldrig erbjuda liknande sortiment som andra.

– Det finns ju produkter som aldrig skulle gå att ta bort, det skulle blir ramaskri. Men det är livsviktigt att komma framåt och inte stå och stampa och vara en i mängden.

Hur har coronapandemin påverkat Betón?

– Coronapandemin har påverkade den fysiska butiken negativt i och med att sommarturismen uteblev. Webbutiken gick dock bra under våren och sommaren. Nu tycker jag att butiken har gått väldigt bra sedan vi öppnade igen. Kanske nyhetens behag, men jag har en bra känsla inför årets bästa månader som är november och december, säger Petra Gardefjord.

Artikeln är en del av vårt tema om Butiksnytt.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.086