Nelly backade under tredje kvartalet
E-modehandlarens försäljning uppgick till 300,3 miljoner kronor under tredje kvartalet vilket var en minskning mot 329,9 miljoner kronor under motsvarande kvartal i fjol.
Nellys marknadsförutsättningar påverkas av covid-19 och i rapporten skriver bolaget att efterfrågan är låg på vissa produktkategorier.
Nellys omsättning i Norden minskade under tredje kvartalet med 3 procent jämfört med samma kvartal under föregående år.
Sedan i början av året fokuserar Nelly på Norden och i linje med detta minskade omsättningen utanför regionen, skriver bolaget i rapporten.
Rörelseresultatet uppgick till -5,3 miljoner vilket var en stor försämring mot fjolåret och i rapporten skriver bolaget att omorganisationen påverkade rörelseresultatet negativt med 5,4 miljoner kronor under kvartalet.
Bolaget har flyttat Stockholmsbaserade tjänster inom sälj- och marknadsföring till huvudkontoret i Borås samt minskat den befintliga organisationen i Borås med ungefär lika många tjänster.
Som tidigare aviserats ska Nelly flytta sitt lager från Falkenberg till Borås under 2021.
Lagret minskade med 31 procent jämfört med året innan, vilket begränsade behovet av rörelsekapital.
”Nelly ökade bruttomarginalen genom höjd effektivitet, fokus på Norden och lägre returgrad. Lageromsättningshastigheten ökade vilket begränsade rörelsekapitalbehovet”, skriver bolaget i kvartalsrapporten.
Under kvartalet har koncernen fortsatt arbetet mot målet att dela upp koncernen i tre självständiga börsbolag. Qliro är nu noterat på Nasdaq Stockholm och bolaget avser att dela ut Cdon samt notera bolaget på First North i november.
När så har skett är uppdelningen av Qliro Group slutförd. Verksamheten i Qliro Group utgörs då av Nelly och koncernen byter namn till Nelly Group den 6:e november.