Fenix Outdoor:"Vi står väl rustade"
Fenix Outdoor räknar med ytterligare negativa effekter från covid-19-krisen på till exempel konsumentbeteendet, och det är troligt att julhandeln blir annorlunda.
"Vi räknar med att någon form av begränsning för vår fysiska butiksförsäljning kan komma, men effekten är svår att förutse. Vi tycker dock att vi står väl rustade, baserat på vår erfarenhet från tidigare detta år. Vädret kommer, som vanligt, spela en stor roll för de kommande två kvartalens försäljning", skriver arbetande styrelseordförande Martin Nordin i delårsrapporten. Fenix fortsätter utbyggnaden av sin digitala verksamhet och anpassar butiksverksamheten. Bolaget har omförhandlat hyror för vissa butiker och kommer att stänga några lägen där vi har fått bättre villkor på bättre platser, enligt Martin Nordin, arbetande styrelseordförande.
Friluftsföretaget Fenix Outdoor redovisar rörelseintäkter uppgick till 187 miljoner euro under det tredje kvartalet 2020 (194).
Koncernens ebitda uppgick till 56,6 miljoner euro (57,3) medan rörelseresultatet blev 45,5 miljoner euro (45,5). Resultat efter skatt uppgick till 32,4 miljoner euro (35,6), motsvarande 2:43 euro per aktie (2:68).
I Fenix Outdoor ingår varumärkena Fjällräven, Tierra, Primus, Hanwag, Brunton och Royal Robbins samt butikskedjorna Naturkompaniet, Partioaitta, Friluftsland och Globetrotter.