Vässat miljöarbete med digital B2B-portal
Modebranschens hållbarhetsarbete genomgår just nu en radikal förändring, när såväl varumärken som konsumenter flyttar fokus från idealistiska visioner till konkreta prioriteringar. Samtidigt börjar många företag inse att miljöarbete inte bara är något dyrt och komplicerat. Det kan också leda till ökad konkurrenskraft och effektivare processer.
Några handfasta exempel för att skona klimatet är att minimera antalet provplagg, resor och varutransporter och utesluta tryckta lookbooks. Något du enkelt kan införa genom att ansluta dig till Colects digitala sälj- och showroom-portal för B2B.
Hållbarhet + Digitalisering = Nya möjligheter
Alla som driver ett modeföretag vet att innovation är enda vägen framåt. I managementjätten McKinseys årliga rapport, The State of Fashion 2021, tillfrågades en rad företagsledare inom modebranschen om den primära framgångsfaktorn för industrin. Hållbarhet var det näst vanligaste svaret, medan hela 30 procent angav digitalisering, både genom e-handel och förnyade processer.
McKinsey-rapporten visar generellt en stark optimism när det gäller digitalisering och hållbarhet, något som tros öka för att så småningom leda till en omstart för hela branschen.
30-40 procent färre provplagg
Varken konsumenter eller företag kan längre ignorera modeindustrins negativa miljöpåvekan. Vi uppmärksammas dagligen på att tillverkningen av kläder, skor och accessoarer kräver enorma resurser och naturtillgångar. För att lösa problemet krävs nya, alternativa processer och material och en mer cirkulär produktion – processer som är i gång men kräver mycket tid och pengar.
Varumärken som ännu inte är redo att förändra hela produktionen kan ändå bidra till en bättre värld. Genom att presentera kollektionerna digitalt kan antalet provplagg reduceras, koldioxidavtrycket minska – samtidigt som man spara pengar. Med rätt presentation, inspirerande foton, storytelling och lösningar där kunden med ett enda klick kan shoppa en hel look, blir kollektionen så levande att ingen kommer att sakna att klämma och känna på plaggen. En mindre provkollektion ger dessutom tid och resurser för att snabbt kunna reagera på nya trender och uppdatera kollektionen.
Färre resor och transporter
En övergång till digitala kollektionspresentationer innebär inte bara färre varuprover, även showrooms kan reduceras i storlek och antal. Bortsett från ekonomiska fördelar, i form av lägre lokalkostnad och färre anställda, minskar även transporterna av varor och människor. Eftersom inköparna samtidigt kan dra ned på sina inköpsresor blir också deras CO2-avtryck reducerat. En virtuell kollektionspresentation ger alltså inte enbart miljöbesparingar för varumärket, utan också för inköparna och deras företag.
Digitala lookbooks sparar träd
Genom B2B-systemet kan du ersätta fysiska lookbooks med digitala och därigenom spara stora mängder papper och tryckfärg, liksom kostnader och miljöpåverkan vid utskick. Digitala lookbooks sparar träd och hjälper miljön! Dessutom har en digital lookbook oändligt många fler kreativa möjligheter än en traditionell. En digital lookbook är dynamisk, i högsta grad visuell och erbjuder lösningar för inspirerande storytelling med video, 360-gradersbilder och högupplösta foton. Som komplement finns också en omnikanal där kundens order samlas och kan delas med berörda varsomhelst, närsomhelst via dator, padda eller mobiltelefon.
Fler lojala kunder
Sist men inte minst är kundens perspektiv avgörande – inte bara din B2B-kund utan också konsumenten, som i slutänden köper din kollektion. Transparens, hållbarhet och digitalisering är avgörande för att kunden ska identifiera sig med ditt varumärke. Moderna konsumenter är mer medvetna än någonsin, och enligt en annan McKinsey-rapport uppger tre av fem att hållbarhet är en viktig faktor vid inköpsbeslut.
När det gäller digitalisering blir det allt tydligare att B2B tar rygg på B2C i utvecklingen. Vi har vant oss vid intuitiva, attraktiva och snabba system när vi shoppar och kommunicerar privat på nätet och vill se detsamma i yrkeslivet. I The State of fashion 2021 topprioriteras den digitala konsumentens köpupplevelse av branschens företagsledare. Varumärken förväntas förbättra sin kundupplevelse online än mer, där digital teknik och fysisk upplevelse integreras allt mer sofistikerat.
För att motsvara både B2B- och B2C-marknadens förväntningar och krav är hållbarhet och digitalisering nyckelord. Att välja en digital plattform för B2B-försäljning är ett steg mot en bättre framtid för både ditt varumärke och planeten.
För mer info klicka här