Trio prisad av Boozt
Vinnarna i SFW x Boozt New Talents and Innovation Award 2021
korades i tre kategorier under första dagen av Stockholm Fashion Week. Årets utmärkelse “Innovation Award” går till Rodebjer som enligt juryn "inspirerar och engagerar med en filosofi som är djupt grundad i mänskliga rättigheter och feminism. Varumärket bygger på kreativitet som integrerar social inkludering och omsorg för miljön som, i Rodebjers anda, driver innovation och utveckling i modebranschen".
Utmärkelsen “New Talent Award” tilldelades Diemonde som med sin unisexkollektion enligt juryn bjuder på "kreativitet och nytänkande, och för nya perspektiv och inkludering i svenskt mode och kultur".
Juryn lyfter även upp designern bakom märket, Angelo da Silveira, arbete med Fugeetex; Diemondes egen svenska fabrik där flyktingar med kunskaper inom sömnad och produktion, från länder som Afghanistan och Syrien får anställning och en chans att snabbt komma in i arbetslivet.
Utmärkelsen “Innovation Driver Influencer Award” går till forskaren, designern och föreläsaren Anna Lidström från Textilhögskolan i Borås och Another Studio, för att hon inspirerar och gör "hållbar stil lika inkluderande som inspirerande".
I juryn satt modellen och stylisten Ursula Wångander, designern Pär Engsheden, Elina Grothén, H&M:s Margareta van den Bosch, Evelyne Durhuus Daugberg, inköpschef på Boozt samt Catarina Midby, generalsekreterare Swedish fashion Association.
– Vi är stolta över att fira nya talanger och innovatörer inom Nordisk design och mode, och glada att kunna inkludera våra följare i omröstningen. Vi ser hur modekonsumenter är alltmer engagerade och kunniga om de varumärken de köper från. Digital shopping möjliggör ett större informationsflöde och en chans att skaffa sig kunskap om produkter och varumärken. Medvetenhet och engagemang är nyckeln till en hållbar framtid i mode, säger Evelyne Durhuss Daugberg, inköpschef på Boozt, i en kommentar.