Spaning: "Ett gigantiskt värderingsskifte är på gång"
Arvid Axland, grundare till pr- och kommunikationsbyrån Pool Kommunikation, och författare till boken Jakten på känslan, avslutade Retaildagen under onsdagen med några framtidsspaningar för handeln.
Han konstaterade att roboten kommer att ta över (nåja, delvis) och att det kommer att säljas färre grejor.
– Men robotar har svårt att förmedla empati. Det coola med empati är att vi söker oss till människor som har empatisk förmåga. Vi som kunder söker oss till företag som är empatiska, konstaterade Arvid Axland och nyanserade bilden:
– Allt som går att digitalisera kommer att bli digitalt, och därmed också sjunka i värde, det ser vi inte minst i musik- och filmbranschen. Det som inte går att digitalisera kommer öka i värde. Det här ger en vink om vad vi ska låta robotarna göra och vad det är som människor ska syssla med på arbetsplatser i dag.
Arvid Axland fortsatte:
– Vissa saker bör digitaliseras för att säkra mikroupplevelser, så att jag som kund får en grundläggande nivå. Och i stället använda människor för att ge ett extra lager av empatisk output och input, genom att titta på data vi har med kundempatiska ögon och se hur vi kan skapa en bättre och empatisk upplevelse.
Vad gäller minskad konsumtion byggde Arvid Axland det på tesen, som inte är helt ny i handelssammanhang, att ägandet kommer bli mindre viktigt till förmån för hyrtjänster och hyrprodukter.
– Den här sortens entreprenörer med cirkulära affärsmodeller är det som investerare suktar efter, sade han och menade att ett "gigantiskt" värderingsskifte är på gång.
– Det gäller nu att sitta i förarsätet och ha affärsmodeller och erbjudanden som framtidens kunder vill ha, kopplat till att det säljs färre produkter, sade Arvid Axland och sammanfattade resonemanget med följande formulering: "Är det inte hållbart i dag så kommer det inte vara lönsamt i morgon."
– Är det inte hållbart, sätt igång genast med en innovationsprocess för att förändra det, uppmanade han.