23948sdkhjf

Så sålde Inditex – rejäl tillväxt online

99 procent av koncernens butiker öppna men e-handeln väntas snart stå för mer än 25 procent av omsättningen.

Spanska Inditex, som bland annat äger klädkedjan Zara, redovisar ett resultat efter skatt på 850 miljoner euro för det andra kvartalet, maj-juli, i det brutna räkenskapsåret 2021/2022.

Väntat var ett resultat efter skatt på 888 miljoner euro, enligt Infronts sammanställning av sex analytikers prognoser.

Nettoomsättningen uppgick till 6,99 miljarder euro. Väntat var en nettoomsättning på 7,02 miljarder euro.

För räkenskapsårets första sex månader blev resultat efter skatt på 1.273 miljoner euro. Väntat var ett resultat efter skatt på 1.309 miljoner euro, enligt Infronts sammanställning.

Nettoomsättningen under sexmånadersperioden uppgick till 11,94 miljarder euro. Väntat var en nettoomsättning på 11,96 miljarder euro.

Rörelseresultatet före av- och nedskrivningar, ebitda, hamnade på 3,10 miljarder euro under sexmånadersperioden. Väntat här var 3,11 miljarder euro.

Inditex redovisar en försäljningsökning i lokala valutor på 22 procent för perioden 1 augusti till 9 september, jämfört med motsvarande period 2020. Jämfört med motsvarande period 2019 steg försäljningen 1 augusti till 9 september med 9 procent.

Det framgår av rapporten för Inditex första halvår, februari-juli, i det brutna räkenskapsåret 2021/2022.

"I dagsläget är 99 procent av våra butiker öppna. Försäljningen är på väg tillbaka till normala nivåer och onlinedelen fortätter att växa", skriver Inditex.

Inditex onlineförsäljning i lokala valutor ökade under halvåret med 36 procent jämfört med motsvarande period året innan. Jämfört med första halvåret 2019 steg onlineförsäljningen med 137 procrent.

Under hela verksamhetsåret 2021/2022 väntar sig Inditex att onlineverksamheten ska stå för mer än 25 procent av den totala försäljningen.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078