23948sdkhjf

Meadow får brittisk delägare – har ökat nätförsäljningen med 200 procent

– Med kompetensen och resurserna inom Assemble Digital hoppas vi bli den ledande aktören inom online-försäljning i vår genre, säger Christopher Åkesson, grundare och vd.

I oktober i fjol fick Malmöbaserade Meadow, med fysisk butik på Södra Förstadsgatan, in Nudie Jeans moderbolag, Svenska Jeans Holding AB, som delägare.

Nudie Jeans förvärvade 33 procent av butikskonceptet som också har en betydande digital verksamhet. Nu får Meadow in ytterligare en delägare när brittiska webbyrån Assemble Digital Ltd förvärvar 5 procent av aktierna. Detta för att stärka bolagets digitala försäljning.

Omkring hälften av försäljning sker i dag via webbutiken och det finns potential för mer menar grundaren Christopher Åkesson.

– Framtiden är i hög grad digital. Sedan vi lanserade vår nya hemsida vid årsskiftet har nätförsäljningen ökat med 200 procent, säger Christopher Åkesson, grundare av och vd i Meadow som tillsammans med sin familj behåller majoriteten i bolaget.

Nya delägaren Londonbaserade Assemble Digital, som även har kontor och dotterbolaget Assmbl AB  i Sverige, har kompetens inom tjänster bland annat i digital marknadsföring. Bland kunderna finns bland andra TikTok, Mercedes Benz, Steinway & Sons och Burger and Lobster. Webbyrån har 50 anställda i Storbritannien, Sverige, Indien och Ukraina.

Men bolagets framtida satsning är inte endast digital utan till framtidsplanerna hör även att öppna fler fysiska butiker, också utanför Sverige. 

Ny delägaren Assemble Digital grundades 2012 av Darragh O’Meachair, som är fortsatt ägare av och vd i bolaget.

– Jag kom i kontakt med Meadow på lite olika vägar. Min fru är svenska och jag har i flera år varit kund till butiken. Det blir spännande att se vad vi kan åstadkomma tillsammans med dem. Christopher och hans medarbetare kan allt som berör kläder, och vi är en integrerad digital byrå med kärnfunktioner inom e-handel, SEO, online-annonsering, webbutveckling, digital analytics, och med åtskilliga digitala tjänster, säger Darragh O’Meachair i en kommentar.

Förutom i Sverige har Meadow försäljning till kunder i huvudsak USA, Kanada,Tyskland, Storbritannien och Sydkorea. Danska kunderna står för en stor del av besökarna i den fysiska butiken i Malmö.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079