Stand Studio skapar ny digital varumärkesupplevelse – rekryterar e-handelschef
Stand Studio, grundat av Nellie Kamras 2014, har rekryterat Matilda Berggren till e-handelschef. Värvningen sker i ett läge när modeföretaget ska dra upp tempot i e-handelssatsningen med en ny sajt, en digital flaggskeppsbutik, där fokus ligger på att via egna kanaler nå kunder i initialt framförallt Europa och Storbritannien. Sajten planeras dock löpande rullas ut med lokalt innehåll på fler marknader under nästa år och på sikt är bland annat USA en intressant marknad.
Den digitala flaggskeppsbutiken har byggts på teknik från varumärkesnischade e-handelsplattformen Centra och designats av e-handelsbyrån NoA Ignite.
Förutom teknisk e-handelskompetens har modeföretaget även tagit in designkompetens och Calle Liljendahl har klivit in som art director i e-handelsprojektet.
– Vår nya e-handelschef Matilda Berggren har en bakgrund som e-handelskonsult på byrån Beyond Retail, och har i den rollen varit med och hjälpt flera framgångsrika varumärken bygga global e-handel på Centras plattform. Calle Liljendahl kommer in som som Art Director i projektet och blir en viktig byggsten i att tillsammans med NoA Ignite, se till att besökarna på Standstudio.com får samma varumärkesupplevelse som de hade fått i en fysisk miljö. Vi har nu rätt förutsättningar för att skala Stand Studio globalt och ta vårt uttryck online till en ny nivå, säger Nellie Kamras, vd och grundare, Stand Studio i en kommentar.
Stand Studio grundades med ambitionen att presentera nya läderprodukter med i dag arbetar modeföretaget även med bland annat ull, veganläder och fuskpäls.
Sedan starten har kollektionen vuxit till ett fullskaligt moderbjudande som även innefattar bland annat olika typer av ytterplagg, accessoarer som väskor och kepsar samt skor. Försäljning sker förutom via egna kanaler även via återförsäljare i Sverige och globalt.
Artikeln är en del av vårt tema om Jobb & Karriär.