Butik för Rizzo i Fältöversten stängd
I september stängdes Rizzo groups butik i Fältöversten i Stockholm som öppnade i mitten av oktober 2020. Butiken var en fjärde butik inredd enligt det nya konceptet som introducerades sommaren 2020, också med anledning av namnbytet på koncernen.
Enheten var en tillfällig yta och i ett mejl till Habit uppger Rizzo groups vd Lars Fins att avtalet med fastighetsägaren AMF var ett pop-up avtal som löpte på ett år. "Vi väntar på att få en ny lokal i Fältöversten eftersom butiken har gått väldigt bra och är omtyckt av våra kunder", skriver Lars Fins i mejlet.
Butiken öppnade i ny skrud i mitten av oktober i fjol men har nu stängts.
Vid utgången av fjärde kvartalet, juni till augusti, uppgick antalet butiker till 94 stycken jämfört med 101 butiker vid utgången av motsvarande kvartal i fjol.
Butiksstängningen framgår i kvartalsrapporten för fjärde kvartalet där koncernen redovisar en nettoomsättning som uppgick till 122,3 miljoner kronor för fjärde kvartalet jämfört med 140,2 miljoner kronor för motsvarande kvartal i fjol.
Rörelseresultatet före finansiella poster uppgick till -27,7 miljoner kronor (-39,4).
Koncernens försäljning i jämförbara butiker minskade med 11 procent under kvartalet och i kvartalsrapporten framgår att försäljningen inom affärsområde skor minskade med 13 procent i jämförbara enheter under fjärde kvartalet medan försäljningen inom accessoarer backade med 5 procent i jämförbara enheter. Handväskor och accessoarer motverkar delvis försäljningsnedgången uppger bolaget.
”Minskningen förklaras av försäljningsutvecklingen i Rizzobutiker samt på våra avdelningar på NK och online”, skriver bolaget i rapporten.
Vidare uppger konceren att kategorierna res och skor är extra hårt utsatta och förklarar försäljningsminskningar med negativa effekter från coronapandemin samt till viss del från negativa varuförsörjningseffekter till följd av företagsrekonstruktionen som bolaget gick in i 23 mars 2021 och nyligen förlängde med en tredje period.
Resultat före av- och nedskrivningar uppgick till -6,1 miljoner kronor (-8,7)
Nu menar Rizzo att en ökad efterfrågan väntar runt hörnet och hoppas nu att försäljningen ska öka.
”I skrivande stund, i mitten av oktober 2021, ser vi att pandemin har släppt sitt grepp och att konsumenterna på allvar är på väg tillbaka ut för att handla. Resandet tar fart och efterfrågan på resväskor, jobbväskor, ryggsäckar men även skor, ökar i en bra takt”, uppger vd Lars Fins i rapporten.
Dock uppger bolaget att den största utmaningen är att bygga upp varulager och sortiment igen.
”Begreppet ”moment 22” är flitigt använt i vårt fall, då konsekvenserna av att vara i rekonstruktion är att vi måste betala våra varuinköp i enlighet med kontantprincipen. Det ställer stora krav på likviditeten, samtidigt som det i och med pandemin har uppstått logistikproblem och viss varubrist. Vi är inte ensamma om att ha drabbats av detta, det vill säga brist på varor till följd av stängda fabriker i Asien och kraftigt ökade fraktkostnader. Vi försöker hitta produkter närmare våra hemmamarknader, men tvingas även att höja konsumentpriserna på vissa produkter", skriver Lars Fins i rapporten.
Sko- och accessoarbolaget uppger att bolaget har en sund plattform att bygga vidare på med en infrastruktur med butiker och e-handel och att besparingar om 100 miljoner kronor som gjort under de senaste två åren ska borga för att bolaget ska bli lönsamt.
För det brutna räkenskapsårets helår, september 2020 till augusti 2021, uppgick koncernens nettoomsättning till 433,4 miljoner kronor (630,4). Koncernens försäljning i jämförbara butiker backade med 30 procent under räkenskapsåret. Rörelseresultatet uppgick till -80,4 miljoner kronor (-119,1) för helåret 2020/21 som avslutades i augusti 2021.