Ökad omsättning men högre förlust för Nelly
E-handelsbolaget Nelly redovisar ett resultat efter skatt på -29,4 miljoner kronor för det tredje kvartalet 2021 (-2,3).
Bruttoresultatet minskade till 143 miljoner kronor (144), vilket motsvarade en bruttomarginal på 45,9 procent (47,1).
Rörelseresultatet blev -27,3 miljoner kronor (-0,7).
Nelly uppger att resultatet belastats med lagerprojektsrelaterade kostnader om totalt 22 miljoner kronor.
Nettoomsättningen uppgick till 313 miljoner kronor (306). Enligt Nelly förklaras ökningen fortsatt huvudsakligen av tillväxten i vardagsmode.
”Flera kategorier inom vardagsmode växte rejält under kvartalet, både jämfört med 2020 och 2019. Försäljningen av festmode var dock fortsatt väsentligt lägre än innan pandemin. Returgraden ökade något vilket hämmade nettoomsättningstillväxten under kvartalet ytterligare”, skriver bolaget i rapporten.
Returgraden under kvartalet uppgick till 37,0 procent (35,5).