Servar män över medellängd med alternativt storleksspann
Norska modemärket Medium Tall, grundat 2015, lanseras nu i Sverige via egen webbutik. Märket är skapat av Kristoffer Liabø och Martin Steffensen, båda 192 centimeter långa, och satsar på passform som ska fungera även för längre män då duon enligt medgrundaren Kristoffer Liabø, menar att ”den genomsnittliga t-shirten är antingen för bred eller för kort och passar aldrig riktigt bra”.
För att kunderna ska hitta rätt passform är storlekarna indelade i längd i stället för klassiska konfektionsstorlekar och går från 180 till 185 centimeter upp till 200 till 205 centimeter. Inom kort väntar ytterligare anpassning till olika kroppstyper och preferenser då plaggen även får tillvalen slim, medium och wide.
Från första produkten, en t-shirt i ”slim fit”-modell har kollektionen utökats till att omfatta olika modeller av t-shirts, skjortor, sweatshirts, huvtröjor, jackor, byxor och strumpor. Och från att från början ha haft modemärket som ett sidoprojekt arbetar duon sedan i fjol heltid med Medium Tall som nu öppnat för att växa med hjälp av en internationell publik.
Via en crowdfunding-kampanj sålde duon av 10 procent av sitt företag som nu ägs till 77 av de egna kunderna som sammanlagt valde att investera 3 miljoner norska kronor i modeföretaget.
– Vi har alltid haft mycket lojala kunder och vi ville att de skulle få möjlighet att följa med på resan som en del av företaget, säger Martin Steffensen, medgrundare i en kommentar.
Enligt ett pressmeddelande ska Medium Talls omsättning växt från 151 000 norska kronor 2015 till 18,6 miljoner norska kronor i år. Omsättningssiffran för 2021 är en uppskattning för helåret.
Produktionen sker i Portugal, Kina och Litauen och för att reducera överproduktion har företaget även till viss del satsat på pre-order på utvalda dyrare plagg.