Nytt nummer: Så gick modebolagen 2020 – CDLP i stor intervju
Välkommen till ett nytt nummer av Habit!
Ur innehållet:
Habit har träffat grundarna till ett av modebranschens just nu hetaste tillväxtbolag, CDLP. Det var i maj 2016 som bästa vännerna Andreas Palm och Christian Larson satte varumärket på marknaden. Sedan dess har försäljningen flugit globalt.
Vi vet redan att 2020 var ett förlorat år för många i branschen. I detta nummer publicerar Habit ett nyanserat facit över hur bolagen bestod eldprovet. I kartläggningen redovisas nyckeltalen för 276 kläd-, sko- och sportbolag. Läs också om vilka som är de tio snabbast växande bolagen på den svenska marknaden under 2020.
Coronaläget ljusnade och konsumtionen tog fart på hemmaplan. Nu möter modebranschen nästa utmaning: Rekordhöga fraktpriser och leveransstörningar som riskerar att hålla i sig under nästa år.
Den nya tiden kräver ett nytt ledarskap. Det anser Åsa Sånemyr, tidigare vd för modeföretagen Hope och Lund fashion. ”När utvecklingen går i rekordfart och inget kan tas för givet måste branschens ledare förändras.”
Möt Maria Seraki som har gjort hybridkostymen till sport. Under hösten turnerar hon med sitt varumärke MWH of Sweden i utvalda MQ Marqet-butiker och letar investerare för att möta efterfrågan och skala upp verksamheten.
Läs också om Parisbaserade Charlotte Björklund, om nya nätverket The Preown NTW och mycket mer.
Trevlig läsning!
Kajsa Åström , chefredaktör Habit