23948sdkhjf

Schnayderman’s lanserar ny "grön" etikett

Det svenska herrmodemärket gör unika produkter av överblivna tyger och osålda plagg.

Den nya märkningen av återvunna och upcyklade plagg går under namnet Git-oyg, som betyder ”det goda ögat” på jiddisch.

– Vi började diskutera vad vi kunde göra av det överblivna tyget i våra fabriker och osålda skjortor. I stället för att de skulle ligga och skräpa ville vi göra något bra och landade i att ge nytt liv till både tyger och produkter, berättar Hampus Bernhoff, kreativ chef hos Schnayderman’s, för Habit.

Av tygsvinnet tillverkas skjortor och kepsar medan osålda skjortor, t-tröjor eller jackor som släpptes för fem sex säsonger sedan designas om, färgas eller sys om. Samtliga plagg märks med den nya etiketten. Lanseringen skedde i förra veckan i Aplaces butiker i Malmö, Göteborg och Stockholm. En del Git-oyg-plagg sys i företagets studio i Stockholm medan en del skjortor av överblivna metervaror adderas till större order i fabrikerna i Portugal och Italien.

Enligt Hampus Bernhoff är återvinnings- och upcyclingetiketten här för att stanna.

– Det vi har initierat nu är långsiktigt, meningen är att det ska bli en del av vår verksamhet. Vi vill vara så hållbara som möjligt och använda allt som vi köper in. Även om vi är försiktiga med inköpen blir det uppenbarligen en del svinn. Det är omöjligt att pricka hundra procent rätt.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.096