Pandemin framtvingar en ny mässupplevelse
Som den största och mest publika mässan i norra Europa måste vi tänka "utanför boxen", säger Philip Holder:
– CIFF och CIFF Kids är väldigt speciella eftersom de är individuella, internationella shower som lockar en internationell publik. Det har varit stort fokus på Skandinavien de senaste åren, inte bara för dess modekänslighet, utan också för dess kulinariska skicklighet och dess musikaliska kreativitet. Just förståelse för både varumärkenas och inköparnas behov är något som Philip Holder vill trycka på och han menar att det finns så många saker att ta hänsyn till, eftersom varumärkenas och köparens individuella behov skiljer sig så mycket åt. – Generellt sett tror jag att varumärken letar efter exponering och en plattform som gör att de kan visa sitt "universum", både fysiskt och digitalt. Naturligtvis vill de göra affärer, men utöver det finns det en önskan att engagera sig, att interagera, att skapa och att hitta nya sätt att arbeta, att hitta nya partners och likasinnade inom sitt område. Jag tar med mig alla dessa tankar när jag pratar med ett varumärke, oavsett om det är ett nytt framväxande varumärke eller ett etablerat varumärke.
– Jag tror vidare att köpare vill upptäcka något nytt, eller se ett varumärke de redan känner presenterat på ett annat sätt än de hade föreställt sig det. Jag tror också att köpare har en önskan att få tillgång till mer, oavsett om det är information om teknik, nya varumärken, ny marknadsföring, nya kontakter, samarbeten och nya produkter som är relaterade till mode men som inte nödvändigtvis är kläder.
Philip Holder har en gedigen erfarenhet från modebranschen, både inom retail och wholesale. Han har till exempel verkat i London i drygt 10 år där han bland annat jobbade med Hugo Boss och Lacoste.
– När jag lämnade Lacoste och London, flyttade jag till Köpenhamn och blev Head of Global Wholesale för det danska dammärket Stine Goya. När så tjänsten som Head of Commercial Business på CIFF dök upp, tvekade jag aldrig. Jag får möjligheten att komma i kontakt med många varumärken, etablerade som nya, med köpare och med agenter. Dessutom kan jag vara med och bygga vidare på det befintliga Tradefair-formatet och att få göra något relevant, sensoriskt och suggestivt..vem skulle inte vilja ha mitt jobb? Visserligen kanske den nuvarande pandemin håller på att klinga av men samtidigt har den framtvingat nya lösningar för publika evenemang som till exempel mässor.
– Covid har definitivt ändrat på spelplanen, betonar Philip Holder. Vi har sett många mässor, showrooms och varumärken få problem på grund av restriktioner som har införts i olika länder, och vi, precis som alla andra, måste reflektera, överväga och agera därefter. De verkliga konsekvenserna är inte bara omätbara, utan också mycket relevanta när man överväger en vision för framtiden. Philip Holder tror att det typiska "mallformatet" för den traditionella mässan behöver revideras för att bli en modernare version av sig själv.
– Jag tror att den tid då märken och köpare dyker upp och handlar i tre dagar snart är ett minne blott. Mässbesökare kommer att vilja ha mer för sina pengar och sin tid. Vi måste använda vår plattform mer, optimera våra SoMe-kanaler och se till att vi levererar en "bäst- i klassen"-upplevelse. Lustigt nog arbetar jag för närvarande på vår strategiplan och så även om jag inte kan avslöja något just nu, är visionen för framtiden mer interaktiv, mer sensorisk, mer relativ och det kommer att bli fantastiskt!