Knepet som får 37 procent av onlinekunderna att köpa mer
Alla trendrapporter pekar åt samma håll: Digitala köpupplevelser ersätter fysiska butiksbesök. De segment som är störst inom e-handeln är fortfarande mode, skönhet och hälsa. Under pandemin arbetade många hemifrån och ville se bra ut i videomöten. Då gick skönhetsprodukter förbi kläder på försäljningslistan. Nu när vi försiktigt återvänder till gym och klubbar och visar upp oss igen, har kläder åter seglat upp i topp.
Pandemin har snabbspolat den digitala utvecklingen med fem år och ökat betydelsen av att lyckas erbjuda sina kunder en så personlig köpupplevelse som möjligt – i de kanaler som kunderna själva föredrar.
– I jakten på den bästa köpupplevelsen är över en femtedel av konsumenterna beredda att byta till ett annat varumärke som kommunicerar i den kanal de föredrar. En enda positiv upplevelse av ett visst varumärke höjer också förväntningarna på alla kommande interaktioner med andra varumärken. För att lyckas behålla dina kunder online krävs således en bra mediemix, noggrann planering, rätt verktyg och en agil organisation, menar Frank Rombouts, ansvarig för e-commerce på Salesforce i Finland och Sverige.
Rakt in i hjärtat
Fakta om Bambuser
- Bambuser är den världsledande leverantören av Live Video Shopping. Tekniken används hos några av världens största varumärken för att uppnå oslagbar e-handelstillväxt och skapa djupare, mer insiktsfulla möten med kunder.
- Bambuser gör det möjligt för varumärken och e-handlare att skapa högkvalitativa och engagerande live-evenemang på sina egna sajter, vilket håller kunderna informerade, engagerade och inspirerade under tiden de handlar.
- De unika Live Video Shopping-showerna bryggar effektivt gapet mellan fysisk och digital handel, samt driver försäljning och kundengagemang bättre än någon annan marknadsföringskanal.
- Bambusers team finns till hands för att coacha handlare i hur man navigerar och maximerar resultaten vid användandet av den noggrant testade tekniken.
Salesforce är störst i världen på digitala kundrelationer och företagets e-handelsplattform är fullt ut integrerad med svenska Bambusers verktyg för interaktiv live shopping. Och det är en kanal som leder rakt in i hjärtat hos en viktig målgrupp, avslöjar Frank Rombouts:
– Generation Z är den åldersgrupp som är störst inom e-handel. De handlar i hög utsträckning via sociala medier, där nästa generationens e-handel fått fäste. Och det är Live Video Shopping.
Genom interaktiv och livestreamad online-shopping möjliggörs en mer levande digital upplevelse där konsumenten kan se på en livestreamad video i mobilen och klicka på produkten direkt i sändning och sedan genomföra köpet. Live video shopping lanserades av det svenska mjukvaruföretaget Bambuser, som specialiserat sig på interaktiv live-streaming.
Bambusers teknik har hjälpt många varumärken att interagera bättre med sina kunder. Den genomsnittliga tittartiden för en Bambuser-stödd Live Video Shopping-show är över 11 minuter och 12 procent av tittarna lägger till minst en artikel i sin kundvagn. Siffrorna är ännu bättre inom inom skönhetssegmentet, Bambusers viktigaste segment, där närmare 37 procent av kunderna lägger till minst en artikel i sin kundvagn.
– När livestreamad video tar sig in i e-handeln är vi glada att erbjuda Bambusers plattform. Bambuser nyttjar Salesforce Commerce Cloud och gör det möjligt för kunderna att frigöra möjligheterna för ett nytt köpbeteende och driva ytterligare tillväxt, säger Frank Rombouts.
Låt oss hjälpa dig att utveckla din digitala affärsplan med Salesforce Commerce Cloud. Läs mer här.
Detta är Salesforce
Salesforce hjälper företag, oavsett storlek och bransch, att komma närmare sina kunder. Den molnbaserade plattformen för marknadsföring, försäljning, e-handel och kundservice gör att företag kan få en 360 graders vy av sina kunder, ta bättre beslut och kommunicera på ett helt nytt sätt. Plattformen baseras på teknik som AI, molnteknik, blockchain, social media, röststyrning och mobilitet.
Salesforce rankas som nummer ett på Forbes lista över världens bästa arbetsgivare och tidningen har åtta år i rad utsett Salesforce till ett av världens mest innovativa företag.
För mer information, se https://www.salesforce.com/se/