Deras baby blev en snabbväxare med Salesforce
Allt började på en strand i Thailand 2011. Monica och Anders Landberg vaggade sitt första barn och blev inspirerade att utveckla och sälja en vagga för den nordiska marknaden.
Med vaggan föddes REIREI, som idag distribuerar babyprodukter från 12 ledande varumärken till återförsäljare i hela Norden. År 2018 inledde man ett samarbete med Salesforce för att snabba på tillväxten och bättre kunna skräddarsy kundmöten och gränssnitt, berättar Anders Landberg.
– Vi insåg att 20 procent av kunderna stod för 80 procent av försäljningen, men lade ändå i stort sett lika mycket tid och resurser på alla kunder. Vi ville bli bättre på att identifiera vilka kunder som hade störst potential och utveckla relationen med dem.
Lösningen? En skräddarsydd e-handelsplattform från Salesforce som förenklar köpprocessen, fördjupar kundinsikterna och frigör tid för säljarna att ägna mer tid åt strategiskt viktiga kunder. Resultatet? Över förväntan, enligt Anders Landberg:
– Med Salesforce har vi tagit vår innovationsförmåga till en helt ny nivå. För tre år sedan hade jag inte kunnat föreställa mig omfattningen på vår verksamhet idag.
Efter en lugnare period under pandemins inledning har försäljningen åter tagit ny fart och REIREI har blivit ett ännu mer strukturerat, effektivt och datadrivet e-handelsföretag.
– Vårt mål är att fördubbla omsättningen inom några år. Det är möjligt tack vare Salesforce lösning som gör att vi kan erbjuda större värde till våra kunder.
Det gör man bland annat genom att erbjuda varje enskild kund en helt personaliserad webbshop. I den visas bara de varumärken som just den återförsäljaren säljer. Artificiell intelligens tar fram produktrekommendationer som baseras på kundens köphistorik. Med en nyligen lanserad funktionalitet som heter Lightning Experience är återförsäljarnas köpupplevelse nu lika smidig som konsumenter är vana vid idag.
Förenklad hantering frigör tid
Totalt hanterar REIREI över 6 000 beställningar om året. Förenklad orderhantering med Salesforces plattform frigör tid till att bygga starkare relationer med nyckelkunder.
– Dessutom gör plattformen det enklare att optimera webbshoppen för mobila användare och att anpassa språk och valuta för den enskilda kunden.
Salesforce verktyg har också gjort det enklare att anpassa försäljning och marknadsföring utefter varje kunds unika behov, menar Anders:
– Vi kan använda den data som finns i plattformen för att skapa en unik säljpitch för varje enskild kund. Vi använder oss av data för att bli bättre på att förutse och möta kundernas behov och utforma erbjudanden som möter dessa.
Att ta hand om och lägga upp nya kunder har också blivit snabbare och smidigare tack vare Salesforce automatiserade flöden.
– Tidigare kunde det ta flera veckor att konvertera ett prospect till en ny kund, delvis till följd av att kreditprövningen tog tid. Nu tar processen några minuter.
Det är inte bara de 20 säljarna som blivit mer datadrivna med Salesforce, utan alla avdelningar i företaget drar nytta av plattformen. Med hjälp av Salesforce Service Cloud kan två medarbetare hantera 600 kundtjänstärenden i månaden.
Tidigare var det också svårt att behandla beställningar av varor som var tillfälligt slut på lagret.
– Då behövde vi gå in och ändra i beställningen manuellt. Idag kan kunden enkelt flytta en vara som är tillfälligt slut till en särskild varukorg som automatiskt fylls på med den önskade produkten så fort den kommer in igen.
Salesforce plattformar har också gjort det enklare för kunderna att se status för sina beställningar. Och att implementera teknologin har gått som en dans, konstaterar Anders Landberg avslutningsvis:
– Jag har inte en bakgrund inom tech, men med Salesforce plattformar har vi uträttat storverk.
Detta är Salesforce
Salesforce hjälper företag, oavsett storlek och bransch, att komma närmare sina kunder. Den molnbaserade plattformen för marknadsföring, försäljning, e-handel och kundservice gör att företag kan få en 360 graders vy av sina kunder, ta bättre beslut och kommunicera på ett helt nytt sätt. Plattformen baseras på teknik som AI, molnteknik, blockchain, social media, röststyrning och mobilitet.
Salesforce rankas som nummer ett på Forbes lista över världens bästa arbetsgivare och tidningen har åtta år i rad utsett Salesforce till ett av världens mest innovativa företag.
För mer information, se https://www.salesforce.com/se/