GANT skaffar ny skräddarsydd digital plattform
Varumärkets framgångar föddes på de amerikanska Ivy League-universiteten där preppy-stilen blev populär på 1950-talet. GANT befinner sig mitt i en spännande fas i utvecklandet av sina kundrelationer. Resan handlar både om att utveckla varumärket och om hur man möter kunderna.
– Vi är inne i en spännande fas där vi utvecklar varumärket och kundresan. Det handlar om att nå fler nya kunder, men också om att förenkla och förgylla kundernas upplevelse. Vi är ett varumärke med en lång och stolt historia och tar nu nästa steg för att visa att vi är “The Future of American Sportswear”, berättar Carina Fornegård, Global CRM Director på GANT.
Som del av resan har GANT implementerat en ny digital plattform från Salesforce för att kunna presentera produkter och service som är skräddarsytt efter varje kunds preferenser och tidigare köp.
Kunddatan är nyckeln till en bättre upplevelse
Kunddata som visar kundens samlade köphistorik och profil bidrar till en bättre upplevelse, förklarar Carina.
– Vi använder oss av data för att nå rätt kunder, med rätt budskap i rätt tid och kanal. På så vis blir vi mer relevanta och ge dem en bättre upplevelse som bygger relationen.
– Nu har vi all CRM kunddata samlad på en plats, både för e-handel och fysiska butiker. När vi kopplar ihop kundernas köp online och i butik får vi en helhetsbild och kan ge bättre service och erbjudanden till våra lojala kunder. Att belöna återkommande kunder är varumärkesbyggande och självklart viktigt för oss.
Vi kan erbjuda bättre service när vi har en samlad bild av kunden, säger Carina Fornegård och ger ett exempel:
– Kundservice kan se status på alla ecom beställningar och proaktivt kontakta kunden om det behövs. Även vid köp i butik kan medarbetarna direkt se kundens hela historik och erbjuda service baserat på den datan. Vi kan även personalisera våra nyhetsbrev med hjälp av kunddatan för öka relevansen mot våra kunder
Personliga möten i webbutiken
Trots att det talas mycket om att kunden sömlöst ska kunna växla mellan olika medier och kanaler är det fortfarande utmanande att i praktiken överbrygga klyftan mellan online och fysisk retail. Även där är GANT en pionjär genom att erbjuda sina onlinekunder möjligheten att kommunicera med en fysisk butik för att få råd och tips via ett digitalt livemöte.
Det är viktigt för GANT att belöna lojala kunder och kommunicera utifrån valda preferenser. Fokus inom CRM är att personalisera kommunikationen och förbättra kundupplevelsen, oavsett kanal. Och med dagens digitala teknologi tar resan aldrig slut.
– Tekniken har tidigare varit relativt utmanande men nu kan vi med Salesforce muskler få helt nya verktyg som öppnar upp nya möjligheter att förverkliga vår vision. Nu kan vi testa och genomföra snabba förbättringar. Vi får ett bra beslutsunderlag med datan som samlas i Salesforce plattform, vi kan se vad kunden köper och hur de agerar genom hela köpresan. Sådant kunde vi bara drömma om för tio år sedan – nu är vi där! säger Carina Fornegård.
Vill du ha tips om hur du kan öka verksamheten online och stärka era kundrelationer? Besök Salesforce Commerce Cloud.
Detta är Salesforce
Salesforce hjälper företag, oavsett storlek och bransch, att komma närmare sina kunder. Den molnbaserade plattformen för marknadsföring, försäljning, e-handel och kundservice gör att företag kan få en 360 graders vy av sina kunder, ta bättre beslut och kommunicera på ett helt nytt sätt. Plattformen baseras på teknik som AI, molnteknik, blockchain, social media, röststyrning och mobilitet.
Salesforce rankas som nummer ett på Forbes lista över världens bästa arbetsgivare och tidningen har åtta år i rad utsett Salesforce till ett av världens mest innovativa företag.
För mer information, se https://www.salesforce.com/se/