23948sdkhjf

Habit korar vinnarna i modebranschen 2024 – nominera din favorit nu

Den 21 november utses vinnarna i Habit Fashion Awards 2024 av en rad branschexperter som utgör juryn. Nu är det hög tid att skicka in ditt bidrag.   

Habit har delat ut priser till den svenska modebranschen sedan 2007. Fjolårets vinnare korades under Habits stora seminariedag Habit Modebranschens Dag i Göteborg. Årets modevarumärke vanns av kashimirvarumärket Lisa Yang, Årets denimvarumärke kammades hem av Hope, Årets hållbarhetspris gick till Woolpower och Årets mönsterkonstruktör vanns av Jesper Sabro Jensen från Danmark.    

Under årets upplaga av Habit Fashion Awards utses vinnare i fyra kategorier: Årets modebutik, Årets modevarumärke, Årets denimvarumärke och Årets impact. En jury för respektive kategori utser i ett första skede tre finalister för att slutligen utse en vinnare. Pristagarna kommer att avslöjas under en branschfest den 21 november i Stockholm. 

En rad namnkunniga personer med specifik branschexpertis sitter i årets jurygrupper. Årets impact-jury består av några av Sveriges främsta experter inom hållbarhet: Cecilia Tall, projektledare på Rise; Daniel Mensch, director of sustainability education på The Sustainable Fashion Academy, samt Boråsprofilen Adrian Zethraeus, som är projektledare på Science Park Borås. Juryn leds av journalisten och trendexperten Christina Bild

Juryn som ska utse finalisterna och vinnaren i kategorin Årets modevarumärke är Karin Hellners, medgrundare till Filippa K och designer; Kerstin Syrén, utbildningsansvarig på Nordiska Textilakademin och med ett långt förflutet som bland annat designansvarig på Gina Tricot, samt Fabio Baum, Nordenchef på Zalando. Juryordförande är Habits chefredaktör, Kajsa Åström

I juryn som ska vaska fram de främsta modebutikerna i Sverige och den slutgiltiga vinnaren i Årets modebutik sitter Andreas Koschnike, grundare av Caliroots och i dag rådgivare på Accexe, Helene Forsberg, tidigare vd för Grandpa och i dag vd för Forone, Jan Edlund, vd för Sveriges Textilhandlare, Roger Tjernberg, styrelseledamot i Oscar Jacobson, Fredrika Erlandsson, konsult hos Voca Mentorship, samt juryns ordförande Martin Görhed, key account manager på Habit.

Juryn för kategorin Årets denimvarumärke har ett nordiskt perspektiv. De ska ta fram de främsta varumärkena med ett starkt denimprogram i portföljen. I juryn sitter deminexperter- och konnässören Peter Lindh, kreatör och denimkonsult; Thomas Lundberg, säljchef på Calik Denim, Magnus Senke, konsult inom hållbar textil; Freddy Bustos, mediechef för Habit; Tahira Music, säljchef, Nakd och Tina Foghammar, chef för externa affärer och tillväxt på Brothers.

Nomineringen är öppen till 21 september. Tveka inte att nominera din favorit här: Habit Fashion Awards 2024 

Partner för Habit Fashion Awards är Zalando, Calik Denim och Sveriges Textilhandlare. 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.047