23948sdkhjf

Our Legacy är Årets modevarumärke

På torsdagskvällen korades vinnarna av Årets modebutik, Årets denimvarumärke, Årets impact och Årets modevarumärke.

Under tiden som snön föll i ett kyligt Stockholm samlades modebranschen till prisutdelningen Habit Fashion Awards 2024 inne i värmen på Biblioteket Live.

Det är artonde året i rad som Habit prisar framgångsrika bolag, modehandlare och entreprenörer. I år delades priser i fyra kategorier ut under ledning av tv-kändisen Tony Irving.

Årets modevarumärke stod mellan tre framgångsrika bolag; Beate Karlssons Avavav, Adnym Atelier grundat av Stefan Söderberg och Fredrik Persson, samt Our Legacy, grundat av Jockum Hallin, Cristopher Nying och Richardos Klarén.

Priset tilldelas Our Legacy för ”sin tidlösa relevans, affärsmässiga briljans och för att autentiskt och nyfiket kombinera kreativitet, kvalitet och arv som gillas gränslöst”, enligt juryns motivering.

20-åriga Our Legacy röner stor internationell framgång. Bolaget har haft en tillväxttakt på 300 procent mellan 2021 till 2023 och med en imponerande marginal. Under 2024 uppskattar grundarna en tillväxttakt på 80 procent jämfört med i fjol, dessutom med bibehållen marginal.

Fram tills nyligen har grundartrion ägt och drivit bolaget utan externt kapital. Häromveckan kom nyheten att franska LVMH Luxury Ventures köpte in sig med en minoritetspost.

På plats för att ta emot priset fanns bolagets vd Richardos Klarén.

– Superfint att få det här priset, det betyder mycket och det är alltid kul att få erkännande av branschen, sade han från scenen när han gratulerades av Fabio Baum, Nordenchef på Zalando som är kategoripartner, samt Kerstin Syrén från Nordiska Textilakademin som båda har ingått i juryn.

Fabio Baum var noga att inflika:

– Jag tror att juryn skulle ha jobbat för LVMH Luxury Ventures för vi tog ut vinnarna innan LVMH klev in.

Prisutdelningen föregicks av en intervju med samtliga finalister på scenen. Där fick Richardos Karlén frågan av Tony Irving om hur det gick till när LVMH gick in som delägare. 

– Vi hade kommit fram till att det var dags att börja titta efter minoritetsinvesterare. Och då är ju de en av dem man absolut vill ha, dröminvesteraren. Vi träffade ganska många och så blev det de tillslut. Vi är superstolta över det.  

Tony Irving ställde också frågan om hur trion har lyckats hålla ihop under 20 år. 

– Vi som äger det är fortfarande bästa polare och kreativiteten har egentligen varit nyckeln hela vägen. Vi är polare och har kul och har lyckats vara det genom hela resan, 20 år. Det är inte helt lätt jämt men det är en av nycklarna i alla fall.   

Juryns motivering

För sin tidlösa relevans, affärsmässiga briljans och för att autentiskt och nyfiket kombinera kreativitet, kvalitet och arv som gillas gränslöst. Varumärket kreerar hållbara plagg för både samtiden och framtiden, och är en konstant såväl på den svenska som på den internationella modescenen. Mer än någonsin tidigare.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063